Katalogi
0
Ostoskori

Blogi

Syötä rekisterinumero tai valitse auto Näin löydät oikeat osat nopeasti

Yleisimmät ongelmat autosi jarrujärjestelmässä

jarrulevy vaihto

Ehkä kaikkein tärkein turvajärjestelmä autossa on sen jarrut. Millään muulla ei ole merkitystä jos et pysty pysäyttämään autoa turvallisesti. Ajoneuvojen jarrujärjestelmät ovat monimutkaisia ​​johtuen monista mekaanisista osista, sähkö komponenteista sekä hydraulisista järjestelmistä. Tämä tarkoittaa, että jarruissa voi esiintyä useita eri ongelmia, jotka saattavat johtaa turvattomaan ajoon tai jopa törmäykseen.

Tarkastellaan nyt kymmentä yleisintä ongelmaa, joita saatat kohdata auton jarruissa, mitkä seikat voivat vaikuttaa oireisiin ja miten ongelmaan voidaan parhaiten puuttua Trodo.fi -sivuston tarjoamilla osilla.

ABS:n tai luistoneston merkkivalo palaa

abs merkkivalo

Yleinen ongelma, joka voi esiintyä, on lukkiutumattoman jarrujärjestelmän (ABS) tai luistonestojärjestelmän (TCS) merkkivalo. Se saattaa syttyä ajon aikana tai se voi olla päällä heti auton käynnistyttyä. ABS- tai TCS-valo on osa autosi turvajärjestelmää ilmaisemaan pidon puute kiihdyttäessä tai jarrutettaessa. Se on käytännössä kokonaan sähköjärjestelmä, eikä useimmissa tapauksissa vaikuta auton mekaanisten jarrujen toimintaan. Tämä tarkoittaa, että sinun pitäisi pystyä jarruttamaan normaalisti, mutta jarrut saattavat lukkiutua mikäli tien pinta on liukas.

ABS ja TCS merkkivaloon liittyvissä ongelmissa on usein kyse hapettuneesta pyörän nopeusanturista tai vaurioituneesta jarrupalan kulumisen ilmaisimesta. Joissain tapauksissa ongelma saattaa olla syvemmällä, kuten ABS:n hydrauliikkayksikkö tai hajonnut ABS ohjausmoduuli. Ensimmäinen tarkastettava asia tulisi kuitenkin olla jarrunesteen taso säiliössä, koska ABS merkkivalo voi olla myös varoitus alhaisesta nesteen tasosta.

Jarrupoljin tuntuu poljettaessa kimmoisalta

jarrupoljin

Jarrupoljinta poljettaessa, sen pitäisi tuntua tasaisesti tiukalta koko liikeratansa, ja sen tulisi palata yläosaan, kun vapautat polkimen. Ongelma joka saattaa esiintyä, on kimmoisa jarrupoljin, jossa alaspäin suuntautuva liike tuntuu pesusienimäiseltä, ja poljin voi myös palata hitaasti ylös. Kimmoisa jarrupoljin on merkki siitä, että jarrunesteessä on ilmaa. Koska ilma puristuu kasaan paljon helpommin kuin neste, ilma jarruputkistossa muuttaa polkimen tuntumaa.

Välitön korjaustoimenpide kimmoisaan jarrupolkimeen on järjestelmän ilmaus, eli ilman poistaminen, ja sen jälkeen säiliön täyttäminen puhtaalla nesteellä. Mikäli sama jarruneste on ollut käytössä yli kaksi vuotta, huuhtele vanha neste järjestelmästä ja korvaa se kokonaan uudella nesteellä. Ilma on saattanut päästä jarrujärjestelmään jarruletkun vuodosta, jarrusatulan tiivisteestä tai löysästä liitoksesta, joten tarkkaile mahdollisia ongelmia.

Jarruneste häviää säiliöstä

jarruneste häviää säiliöstä

On olemassa vain kaksi asiaa jotka aiheuttavat alhaisen nestetason säiliössä: joko jarrupalat ovat kuluneet, tai jarrujärjestelmässä on nestevuoto. Jarrupalojen kitkapintojen kuluessa, enemmän jarrunestettä tarvitaan jarruputkiin ja letkuihin jarrusatuloiden työntäessä mäntiä pidemmälle, tämä vähentää säiliössä olevan nesteen määrää. Tai sitten nestettä voi vuotaa jostain järjestelmän komponentista kuten ruostunut jarruputki, haljennut jarruletku, vuotava jarrusatulan mäntä, vuotava ABS ohjausyksikkö tai säiliö. Mikäli vuoto on rumpujarruilla varustetussa ajoneuvossa, syyllinen on usein pyörän jarrusylinteri.

Tunnista mistä neste vuotaa jarrujärjestelmästä. Kun korjaustoimenpiteet on tehty, ilmaa jarrut, täytä nestesäiliö, ja seuraa nestetasoa varmistaaksesi ettei järjestelmässä ole muita vuotoja.

Poljin painuu lattiaan

Mikäli poljin painuu aivan lattiaan asti, kyseessä on vakava ongelma ja välitön turvallisuushuoli. Voi olla ettei jarruttaminen onnistu, tai pysähdyksissä oleva auto voi lähteä valumaan odottamatta. Tämä ongelma esiintyy silloin kun järjestelmässä ei ole tarpeeksi hydraulipainetta satuloilla pitämään jarrupaloja levyjä vasten. Syynä voi olla joko liian vähäinen määrä nestettä järjestelmässä tai viallinen jarrun pääsylinteri. Painaessa jarrupoljinta, mäntä pakottaa nesteen putkistoon, mutta kun pääsylinteri on viallinen, neste ohittaa sylinterin männän.

Korjataksesi pohjaan painuvan polkimen, on usein välttämätöntä vaihtaa pääsylinteri. Koska ilma pääsee jokaiseen jarruputkeen jotka yhdistyvät pääsylinteriin, on välttämätöntä että jarrut ilmataan ennen ajoon lähtöä.

Jarrujen valoitusvalo syttyy mittaristoon

jarrujen valoitusvalo syttyy mittaristoon

Mikäli jarrujen varoitusvalo palaa, syitä voi olla useita. Se toimii yleisenä indikaattorina monelle erilaiselle jarruihin liittyvälle vialle, sisältäen mm. palaneen jarruvalon polttimon, kytketyn seisontajarrun, alhaisen kitkapinnan paloissa tai jarrukengissä, tai alhaisen tason jarrunesteessä. Todellisen ongelman selvittäminen saattaa vaatia hieman kriittistä ajattelua.

Ensiksi, tarkista jarrunesteen taso, varmistaaksesi että auton ajaminen on turvallista. Tarkista seuraavaksi, että kaikki jarruvalot toimivat. Kytke seisontajarru ja vapauta se nähdäksesi poistuuko ongelma. Lopuksi, tarkista autosi jarrujärjestelmän komponentit kuten jarrupalat, jarrulevyt ja niiden kuluneisuus.

Auto ravistelee tai ohjauspyörä vapisee jarrutettaessa

kulunut jarrulevy

Jarrua käytettäessä, saattaa olla että tunnet autossa ravistelua tai värinöitä, tai ohjauspyörä voi heilahdella puolelta toiselle jarrupoljinta painettaessa. Tämä on yleinen huoli ja tyypillisesti johtuu kieroista jarrulevyistä tai rummuista. Jarrutuksen aiheuttama korkea lämpötila saattaa hieman pyöristää tai kierouttaa levyjä ja rumpuja, joka johtaa jarrupalojen epätasaiseen käyttöön. Se voi olla hyvin vähäistä, tai äärimmäisen suurta riippuen siitä kuinka paha kieroutuma on.

Joskus levyt tai rummut voidaan uudelleen pinnoittaa niiden pinnan tasaisuuden palauttamiseksi. Yksinkertaisempi ratkaisu värinöiden poistamiseksi on vaihtaa jarrulevyt ja palat, tai jarrurummut ja jarrukengät rumpujarruilla varustetuissa ajoneuvoissa.

Auto puoltaa jarrutettaessa yhdelle puolelle

jarrusatulan vaihtaminen

Mikäli koet auton vetävän yhdelle puolelle jarrutettaessa, se ei ole normaalia. Jarrutustapahtuman tulisi olla tasaista ja auton kulkea suoraan hidastettaessa. Ajoneuvo joka niiaa tai puoltaa toiselle puolelle jarrutettaessa, ilmaisee että jarrutusvoima toisella puolella autoa on vähäisempi kuin toisella.

On olemassa kolme yleisintä syytä jotka johtavat jarrujen puoltamiseen jarrutettaessa. Kaikkein yleisin syy on viallinen jarrusatula jonka mäntä on jumiutunut eikä liiku. Seuraavaksi yleisin syy vääntynyt tai puristunut jarruputki tai letku. Harvinaisin syy on tukkeutunut tai muuten viallinen jarrupaineensäädin missä tapauksessa neste ei kulkeudu tasaisesti eri pyörille. Kun vika on todennettu, niin vialliset komponentit on vaihdettava.

Jarrut laahaavat ajettaessa

jarrusatulan ongelma

Mikäli ajaessa tuntuu siltä kuin renkaat olisivat tyhjät tai vetäisit perässäsi veneen ankkuria, syynä saattaa olla viallinen jarrusatula tai käsijarru. Viallinen jarrusatula saattaa olla jumiutunut puristamaan jarrupaloja vasten levyä, mikä pakottaa sinut ajamaan samanaikaisesti jarruttaen. Tai käsijarrun vaijeri tai vipu voi olla jumissa ja käsijarru on jäänyt päälle, mikä aiheuttaa jarrujen laahaamisen.

Tarkista ensin, ettei käsijarru ole jäänyt vahingossa kytketyksi. Muussa tapauksessa, joko jarrusatula, seisontajarrun mekanismi, tai seisontajarrun vaijeri täytyy vaihtaa.

Seisontajarru ei pidä autoa paikallaan

Kun pysäköit mäkeen, pitääkö seisontajarru autosi paikallaan? On yleinen ongelma että seisontajarru ei estä auton liikkumista, mikä saattaa olla vakava huolenaihe. Kytkettynä seisontajarru vetää kaapelia joka laajentaa käsijarrukengät jarrulevyn sisällä, pitäen mekaanisesti jarrun kytkettynä. Mikäli ääriasentoon vedetty käsijarrun kahva ei pidä autoa paikallaan, saattaa olla että käsijarrukengät ovat kuluneet loppuun, käsijarruvaijeri venynyt tai säätöjensä ääripäässä. Riippumatta siitä mikä on syynä, vialliset osat on vaihdettava.

Kun jarrupoljin on erittäin raskas painaa

jarrutehostin

Mikäli jarrupoljin vaatii äärimmäisen paljon poljinvoimaa, jarrutusmatka kasvaa huomattavasti. Ajoneuvon jarrut käyttävät moottorin alipainetta tehostamaan jarrupainetta. Alipaineletku moottorilta jarrutehostimelle, auttaa sinua jarruttamaan helpommin yhdellä jalalla. Mikäli alipainetta ei ole, polkimen painaminen tulee äärimmäisen raskaaksi.

Viallinen jarrutehostin on mahdollinen, joskin hyvin harvinainen vika. Todennäköisesti jarrutehostimen alipaineletkussa on tukos, vuoto tai halkeama, vähentäen saamaasi jarrutusvoiman tehostusta. Jos näin on, niin letkun vaihtaminen on erittäin pieni toimenpide.

Onko joku näistä yleisistä jarrutukseen liittyvistä ongelmista kuvannut sitä ongelmaa joka voisi olla sinun autosi jarruissa? Trodosta löydät edullisesti korkealaatuiset varaosat jarruihin, ja autoosi palautuu turvalliset jarrutusominaisuudet.

Takaisin